Bar & Bat Mitzvah

Avagy férfivá és nővé avatás. Nekem is volt Bat Mitzvah-m, de nagyon félénk voltam, szinte az orrom alá motyogtam a mondanivalókat. De büszke voltam magamra, amikor vége volt :)

A fiúk esetében a körülmetéléssel kezdődik minden. Ekkor kezd el beleszállni a zsidó lélek, s a Bar Mitzvah-ján fejeződik be a folyamat. Ez 13 éves korban van. Ekkor válik az ő saját felelősségévé a Tóra összes parancsolatának betartása, a hit tanulása. Lányoknál már a születéskor megkezdődik az a folyamat, ami fiúknál csak 8 napos korban a körülmetéléssel. Lányok esetében azonban ez a folyamat egy évvel korábban, 12 évesen fejeződik be, mert a lányok hamarabb érnek és korábban tudnak felelősek lenni saját képzésükért. Ekkorra érik el a lányok és a fiúk az érettségnek azt a fokát, amikor különbséget tudnak tenni jó és rossz között, s tudnak ennek megfelelően viselkedni.

A kifejezés “Bar Mitzvah” szó szerint azt jelenti “a parancsolatok fia”. Ez nagyon jól körülírja, hogy mi is a lényege ennek a szertartásnak, tudniillik, hogy mostantól ő felelős a parancsolatok betartásáért. A “Bat Mitzvah” kifejezés azt jelenti, hogy “a parancsolatok lánya”, tehát hogy innentől ő felelős a nők számára előírt parancsolatok betartásáért. Nők számára sokkal kevesebb az előírás, mint férfiak számára. Nagy általánosságban a nő a családja zsidó karakteréért felel, a férfi pedig eljár imádkozni és mindenben segíti és támogatja feleségét a családjának és otthonának zsidó karakterének megteremtésében. A nők számára előírt három legfontosabb parancsolat az a család tisztaságának megőrzése, a háztartás kóser vezetése és a szombati és ünnepi gyertyák meggyújtása. A nő vállán nyugszik a legnagyobb felelősség, ő felelős a gyerekek zsidó neveltetéséért.

Bar és Bat Mitzvahkor hatalmas ünnepséget szoktak rendezni, de a tizenkettedik ill. tizenharmadik születésnapon akkor is automatikusan felnőtté válik a gyermek, ha nincs ünnepség.

A fiúknak ekkortól kezdve kell tfilint viselnie minden nap a reggeli imádságokhoz. A Bar Mitzvah ünnepségek általában úgy zajlanak, hogy felhívják a fiút a Tórához és olvas belőle, s teszik mindezt a 13. születésnapját követő szombaton.

Én a Bat Mitzvahmon elmondtam a Shema Jiszroel kezdetű imádságot, majd egy koszorút helyeztem az egyik Tórára. Sokan beszédet is mondanak, de én ahhoz túl félénk voltam :)

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Az élet jó, ha van a szeretet is körül van, mondom ezt, mert mikor volt kérdés a szeretőm soha látott életét, mint egy jó dolog, de hála Dr. AGBAZARA a AGBAZARA halánték, hogy segítettél, hogy egy varázslatot, hogy hozta a szeretőm vissza hozzám leforgása 48hours. A férjem elhagyott egy másik nő után 7years házasság, de Dr.AGBAZARA segíteni egy varázslatot, amely hozta vissza hozzám belül 48hours. Nem fogom elmondani, további részleteket magam helyett én csak tanácsot azoknak, akik miután kérdésekről van kapcsolat, vagy házasságok kapcsolatba Dr.AGBAZARA halánték keresztül ezeket a részleteket keresztül; ( agbazara@gmail.com ), vagy hívják a ( WhatsApp: +2348104102662 )